Mé další texty a komentáře najdete na Blogu iDNES.cz
Mé další texty a komentáře najdete na Blogu iDNES.cz

Letiště České Budějovice – kouřová clona a kde je zdravý rozum?

„Tak máme letiště a budeme lítat z Budějc na dovolenou do celýho světa!“ Chtělo by se zvolat. Ale realita je mnohem složitější a pro vedení kraje ne příliš dobrá vizitka. V poslední době se objevily články, jak k nám z Prahy budou létat čínští turisté, jak se objevila firma se zájmem vstoupit do jednání s krajem apod. Nemohu se ubránit dojmu, že před krajskými volbami jde pouze o „PíáR“ vedení kraje a kouřovou clonu, kterou politici chtějí zakrýt svůj obří průšvih. 
Naše slavné letiště totiž z kapes nás Jihočechů spolykalo už téměř 1,5 miliardy Kč!! Je hodně laciné říct: „Zavřeme letiště a už ani korunu“, jako je stejně laciné napsat „Budeme létat na dovolenou do celého světa“. Bohužel se ukazuje, že vedení kraje nejedná s odpovědností řádného hospodáře, že strategická rozhodnutí neřeší předem, ale až když je téměř pozdě. Narovinu je třeba si ale přiznat, kdo všechno pro letiště zvednul ruku a celý megalomanský projekt průběžně podporoval. Tato hlasování jsou všechna veřejná a dostupná, takže stejně laciné je dnes říkat „my nic, my muzikanti, říkali jsme to přece od začátku“.
Že celou situaci vyřeší Cargo a nákladní letecká doprava je hodně odvážné tvrzení a hlavně 5 minut po dvanácté. Toto se mělo řešit s investory před zahájením a v průběhu projektu, toto se mělo řešit při plánovaní jižní tangenty, která sice může nákladní dopravu k letišti dostat, ale zato složitě a zdlouhavě a navíc bez garance, že na to nedoplatí obyvatelé Roudného a dalších obcí. Není to tedy spásná myšlenka, která projekt zachrání. 
Není vyřešena ani ochrana letiště, kterou je navíc v tomto okmžiku kvůli rozlehlosti pozemků souvisejících s letištěm téměř nereálné zvládnout.
Myslíte, že teroristé dneška se budou složitě dostávat na po zuby chráněná evropská letiště, nebo si „vystačí“ s jedním přístupným regionálním? 
Nejsem příznivcem různých auditů a trestních oznámení, ale 1,5 miliardy z peněz jihočeských daňových poplatníků už je slušný zásek. Ukazuje to, jak nehospodárně a nesmyslně kraj vynakládá investiční zdroje, bez politické i trestně-právní odpovědnosti. A další a další posudky za miliony nové informace nepřináší a problému nás nezbaví.
Letecká doprava není levná, nemá být levná a pro každého, není ani ekologická a v podmínkách naší malé země ani rychlá. Nebo máte pocit, že letadlem z Prahy se dostanete do Českých Budějovic rychleji, když na letišti musíte být minimálně hodinu před odletem? Doprava má být rychlá, plynulá, bez různých omezení a zbytečných komplikací. Proto potřebujeme především dokončení Dálnice D3 a propojení Prahy s Lincem, potřebujeme prodloužení Dálnice D4 a její pokračování, potřebujeme rychlé spojení mezi okresními městy v kraji, dokončení obchvatů, opravu dvojek a trojek. 
Závěr je bohužel neradostný. Provoz letecké dopravy je v našich podmínkách ztrátový a vždy bude. Kolem nás je velké množství takovýchto regionálních letišť, které mají stejný problém. Úkol zní tedy jasně: minimalizovat škody, tedy již provedené investice, a nezadlužovat do budoucna Jihočechy a kraj. Neslibovat vzdušné zámky a linky do celého světa, ale vrátit se z oblaků zpět na zem, protože přistání může být tvrdé.
Dalibor Uhlíř
Trikolora, hnutí občanů
Předseda jihočeské krajské organizace